OSŽD

Logo

OSŽD je v současnosti organizací, která sdružuje státy a železnice svých členů bez ohledu na jejich vnitřní zřízení či uspořádání. Mimo Ruské federace (největší délka železniční sítě členské země v OSŽD 85 194 km) a dalších států bývalého Sovětského svazu, jsou dále členskými státy OSŽD z Evropy – Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Slovensko, Česká republika a Polsko, z Asie pak Čína (provozní délka železniční sítě 65 491,1 km), Korejská lidově demokratická republika, Mongolsko, Vietnam a Islámská republika Irán. Spolu s 25-ti aktivními členy OSŽD využívají nyní možnosti tzv. statutu pozorovatelů železnice šesti států (např. Francie – SNCF, Německa – DB, Finska – VR) a 33 přidružených členů pro firmy a organizace spojené se železniční dopravou (např. Intercontainer – Interfrigo, Voosloh, Rail Cargo Hungaria a z ČR např. Reiltech Slavjana, Jerid).

S prudkým rozvojem spolupráce mezi železnicemi se ukázalo jako potřebné a účelné založit mezinárodní organizaci jejímž vrcholovým řídícím orgánem by bylo „Zasedání ministrů“ zainteresovaných zemí. Historie samotné „Organizace pro spolupráci železnic“ (OSŽD) se začíná odvíjet od 28. června 1956, kdy byla v hlavním městě Bulharska, v Sofii tato organizace založena na poradě ministrů majících v kompetenci železniční dopravu. Této porady se zúčastnili představitelé příslušných ministerstev deseti zemí, včetně tehdejší Československé republiky (ČSR). OSŽD započala svoji činnost od 1. ledna 1957 se sídlem svého výkonného orgánu – Komitétu OSŽD – v hlavním městě Polska, ve Varšavě.

Zdroj: Vědeckotechnický sborník ČD č. 30/2010


OSŽD poskytuje pro soukromé cesty zaměstnanců ČD a jejich rodinných příslušníků jednorázovou volnou jízdenku. Seznam působnosti je uveden v Příloze 10, nebo též v sekci OSŽD/Působnost (čl. 120 Ok 12).

Komentáře jsou uzavřeny.